Workshop med kunstnerne - oppdatert med flere bilder

Workshop om lys og skygge i forbindelse med vår nye skolegård.

Ebba og Anna Carin vant kunstoppdraget til nye Bakås skoles skolegård. Som en del av dette oppdraget har de workshop med elevene.

Elevene på 2. og 3. trinn fulgte samme opplegg – én gruppe før spising og friminutt og én gruppe etter. De samlet seg i en stor ring i flerbrukshallen sammen med Ebba og Anna Carin. De to kunstnerne innledet med å stille elevene en rekke filosofiske spørsmål som hva er kunst? Hva er lys? Og hva er skygge? Elevene var engasjerte og svarte ut fra sin forståelse og opplevelse.  Så fikk elevene se Ebba og Anna Carins utkast til hvordan de ønsker at SOLgården (en omformulering av SKOLEgården) skal se ut med solur og skyggebilder.

Lyset i hallen ble slukket og elevene fikk selv være med å demonstrere hvordan et solur fungerer. En elev var sola, en annen timeviser mens de andre elevene satt i ring med tall som viste hva klokka var. Elevene fortsatte så med å lage skyggebilder og tegne konturerene til bildene på store hvite ark som lå på gulvet. Etter en stund ble lyset tent igjen og elevene fikk fargelegge skyggebildene.

Vi var heldige med været og elevene fikk også tegne skyggebilder ute i sola. De lekte med de lange skyggebildene som den lave høstsola skapte.

Nå gleder vi oss til åpningen av den nye skolen neste år – ikke minst SOLgården! Elevene lærte mye om lys og skygge denne dagen og jobbet iherdig med oppdraget de fikk av Ebba og Anna Carin. De to kunstnerne skrøt mye av elevene våre og de syntes de jobbet veldig godt.