Elevenes skolemiljø

På Bakås skole jobber vi for at alle elevene skal oppleve et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. I opplæringen skal vi legge til rette for et faglig og sosialt fellesskap hvor alle elevene opplever å høre til og være en betydningsfull deltaker. Skolen skal kjennetegnes av kollektive løsninger der vi sammen har bygget en forutsigbar og læringsfremmende kultur.

Elevene på Bakås skal møte tilpassede og allsidige arbeidsmåter. Skolens personale jobber for at alle elever som har behov for ekstra tilrettelegging skal få det på en måte som i størst mulig grad inkluderer eleven i fellesskapet. Vi vet at fellesskapende didaktikk står sentralt i nyere mobbeforståelse for å bygge et gyldig vi. Elevene må oppleve undervisningen som relevant og meningsfull. Vi har også fokus på å sette rammer, struktur og rutiner for elevene. Dette gjør vi gjennom omsorgsfull kontroll der de voksne er tydelige og varme. De voksne er rollemodeller for barna og modellerer positiv kommunikasjon og relasjonsbygging.

Vi skal også arbeide aktivt for at elevene i større grad skal medvirke i egen læring i form av planlegging, gjennomføring og evaluering av opplæringen. For å oppnå dette er det viktig at alle ansatte har en dypere forståelse av intensjonene i LK20 og Rammeplan for SFO. Det innebærer at de ansatte reflekterer over verdivalg og utviklingsbehov, og bruker forskning, erfaringsbasert kunnskap og etiske vurderinger som grunnlag for målrettede tiltak. Vi legger til rette for dette arbeidet gjennom profesjonsfellesskapet der vi lærer, erfaringsdeler og reflekterer sammen.