Verbaldel av skolens strategiske plan

En gruppe mennesker som poserer for et bilde foran en skole bygning

Bakås skole jobber for at alle elever skal oppleve et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. I opplæringen skal vi legge til rette for et faglig og sosialt fellesskap hvor alle elevene opplever å høre til og mestre. Vi skal bidra til at hver enkelt elev oppnår stort læringsutbytte. Det er avgjørende for å nå byrådets hovedmål om at flere elever skal fullføre og bestå videregående opplæring. Bakås skole skal kjennetegnes av kollektive løsninger der vi sammen bygger en forutsigbar og læringsfremmende kultur. Gjennom arbeidet med fellesskapende didaktikk vil vi rette fokuset mot hvordan mål, metoder og innhold kan samle elevene om undervisningen som det som skaper fellesskapet i klassen. Vi vil særlig legge vekt på at opplæringen kjennetegnes ved dialogisk undervisning og medvirkning. For å følge med på elevenes faglige og sosiale læring skal skolen ha gode systemer og rutiner så vi sikrer god utvikling for hver enkelt elev. Vi skal oppdage tidlig dersom elever ikke har det trygt og godt på skolen eller positiv faglig progresjon.

Arbeidet med grunnleggende ferdigheter står sentralt i opplæringen. Skolen deltar i satsingen om digitalt støttet lese-, skrive- og språkopplæring som driftes gjennom Utdanningsetaten. Vi har en veileder på skolen som følger arbeidet tett og støtter personalet gjennom kompetanseheving og veiledning. Elevenes læring og utvikling gjennom metoden STL+ og arbeidet med Dragonbox skal evalueres, samtidig skal skolen skolere seg i Helhetslesning som arbeidsmåte for å utvikle lese- og skriveferdigheter. På Bakås skole skal vi ha oppdatert faglig kunnskap, høy analysekompetanse og vite hvilke tiltak vi skal sette inn. Vi vet at jo tidligere innsatsen settes inn, jo mer positiv effekt har det på videre utvikling og skolegang.

Pedagogisk bruk av lek er sentralt. Aktivitetsskolen er en læringsarena som skal bidra til å styrke elevenes motivasjon, mestringsfølelse og norskspråklige ferdigheter. Gratis deltidsplass er med på å sikre full deltakelse, høy kvalitet og likeverdig tilbud. Fast ukentlig samarbeidstid mellom baseledere og kontaktlærere skal bidra til at skole og AKS samarbeider tett om elevenes læring og faglige og sosiale utvikling. Fast ukentlig utviklingstid skal legge til rette for at skole og AKS kan samarbeide om felles utviklingsarbeid, men også gi AKS god tid til å planlegge og evaluere aktiviteter sammen.

Fra høsten skal alle tre skolene på Ellingsrud ha et felles og langsiktig samarbeidsprosjekt. Vi ønsker å samarbeide siden alle skolene er viktige aktører i lokalmiljøet og vi er avhengig av hverandre. Vi er skoler med stort mangfold og ønsker å bli enda bedre på å imøtekomme dette. I LK20 står det:
«Gjennom alle tider har det norske samfunnet blitt påvirket av ulike strømninger og kulturtradisjoner. I en tid der befolkningen er mer sammensatt enn noen gang, og der verden knyttes tettere sammen, blir språkkunnskaper og kulturforståelse stadig viktigere. Skolen skal støtte utviklingen av den enkeltes identitet, gjøre elevene trygge på eget ståsted, samtidig som den skal formidle felles verdier som trengs for å møte og delta i mangfoldet, og åpne dører mot verden og fremtiden.» Dette ønsker Ellingsrud skolene å ta på alvor og utvikle oss gjennom et samarbeid med skoleeier, skoleledere og lærere, og universitet- og høyskolesektoren. Samarbeidet skal ta utgangspunkt i skolenes behov for å utvikle kompetanse til alle sine ansatte.

For å oppnå målene vi har for skolen er det viktig for oss at alle ansatte har en dypere forståelse av intensjonene i LK20 og Rammeplan for SFO.
Skolen skal utarbeide en felles mal for periodeplanlegging og evaluering av undervisning. Alle ansatte må reflektere over verdivalg, vurdere og
videreutvikle praksis ved bruk av forskning og erfaringsbasert kunnskap. Vi legger til rette for dette arbeidet gjennom profesjonsfellesskapet der vi
lærer, erfaringsdeler og reflekterer sammen. På Bakås har vi også brukt lærende møter som utgangspunkt når vi jobber med utvikling av praksis og
kultur. Dette gjør vi fordi det er en god måte å lære på sammen med andre og man får mulighet til å få ny innsikt gjennom andres perspektiver og
man kan utvikle egne ideer og tanker gjennom andres refleksjoner.