Bokuka 2023 med tema tegneserier

Ivrige 2. klassinger leser og skriver om tegneserier

Endelig fikk vi hatt bokuke igjen! Siden pandemien hadde satt en stopper for felles bokuke de siste par årene, ønsket Bokuke-komiteen at vi skulle ha et felles tema for alle elevene. Valget falt på tegneserier siden det fenger både små og store.

Forberedelser

Det er mye som må være på plass før man går i gang med et stort prosjekt som en bokuke. Elevene laget reklameplakater som ble hengt opp rundt omkring i skolebygget slik at ingen skulle være i tvil om hva som skulle skje i uke 12. Lærerne lærte seg å bruke Creaza som er et digitalt verktøy hvor man blant annet kan lage tegneserier og film. Bokuke-komiteen laget dessuten en oversikt med tips og ideer om bruk av tegneserier i undervisningen. De bestilte tegneserier fra Deichman bibliotek og en ekte tegneserieskaper, Tore Strand Olsen.

Bokuka 2023 om tegneserier

Under åpningen av Bokuka 2023 fikk elevene møte tegneserieskaper Tore Strand Olsen. Han fortalte om det å være tegneserieskaper og viste litt om hvordan han arbeider.

Selvsagt ble det lest mengder med tegneserier i løpet av uka, men elevene laget også egne tegneserier. Noen tegnet på papir, andre jobbet digitalt i Creaza. Jammen har vi mange flinke og fantasifulle elever!

I løpet av uka fikk elevene også høre om hva tegneserier er, kriterier og virkemidler. De har hørt om tegneserier før og nå, norske og utenlandske. De har lært om bruk av snakkebobler, fartsstreker og onomatopoetikon (lydmalende / lydhermende ord som brak, mjau og zzz). De har også sammenlignet ulike typer tegneserier og skrevet anmeldelser.

Man kan bruke tegneserier i mange fag. Creaza har blant annet et ferdig bibliotek med figurer og bakgrunner til bruk i naturfag, samfunnsfag, engelsk og KRLE. I matematikk kan man telle antall ruter, eller mer avansert, regne ut arealet av de ulike rutene.

Samarbeid på tvers av trinn

En viktig del av Bokuka var muligheten til å samarbeide på tvers av trinn. Eldre elever leste for de yngre. 3. og 7. trinn dro til Deichman Furuset sammen. Det var veldig populært, og det var fint å se hvordan 7. klassingene tok vare på sine yngre medelever. 4. trinn hadde uteaktiviteter sammen med skolens mottaksklasse. Stjerneorientering er en fin måte å bli kjent på og samtidig være aktiv.

Avslutning

Et hvert prosjekt må ha en avslutning - vi hadde flere! De eldste elevene fikk se animasjonsfilmen Howl's Moving Castle, mens de yngste fikk se Min nabo Totoro. Begge filmene var veldig populære, og elevene levde seg inn i handlingene. I tillegg hadde DJ Jon (vaktmesteren vår) rigga anlegget og spilte ønskelåter fra 3. trinn. Alltid moro med musikk og dans i skolegården.